Het aandeel TomTom ging maandagochtend fors omhoog na uitspraken van topman Goddijn dat de consumententak eventueel wordt afgestoten. Het bedrijf zou zonder die tak relatief meer waarde hebben. Patrick Beijersbergen moet het nog zien.
In een interview met NRC Handelsblad zei topman Harold Goddijn van TomTom zaterdag dat zijn bedrijf zich beraadt op een afsplitsing van de consumententak, die de navigatiekastjes maakt. Deze moeizaam draaiende divisie zou de werkelijke waarde van het bedrijf verhullen.
De afzet van de kastjes daalt ieder jaar met 10 tot 15 procent en hierdoor haken investeerders af. Maar volgens Goddijn heeft TomTom voldoende groeimogelijkheden. Zijn opmerking zetten de koers van het aandeel maandagmorgen vlak na opening ruim acht procent hoger op 4,10 euro.
Goddijn zoekt naar nieuwe wegen om waarde te creëren voor zijn aandeelhouders en dat horen beleggers natuurlijk graag. Het is echter niet de eerste keer dat het aandeel opveert uit hoop op een overname of het afstoten van activiteiten. Al sinds TomTom samenwerkt met Apple gebeurt dat geregeld.
Net zoveel waard als startup Waze
De aangekondigde overname van het Israëlische satellietnavigatiebedrijf Waze door Google maakt TomTom de laatste onafhankelijke aanbieder van navigatiediensten die wereldwijd actief is. Google wil omgerekend ongeveer een miljard euro betalen voor Waze, TomTom zit momenteel in dezelfde prijsklasse: de beurswaarde is nu met 900 miljoen euro zelfs lager dan de overnameprijs van Waze, dat niet veel meer is dan een start-up met een populaire gratis app.
Wat TomTom vandaag wint is niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat voor beleggers die al wat langer in het aandeel zitten. TomTom ging op 27 mei 2005 naar de beurs voor 17,50 euro en in maart 2006 zat TomTom al in de AEX. De aandelen liepen op tot bijna 70 euro, waarbij de beurswaarde 8 miljard was.
Daarna ging het bergafwaarts. In 2007 kocht TomTom kaartenmaker TeleAtlas voor drie miljard euro. Dat kostte het bedrijf bijna de kop, omdat het grootste deel van de overnamesom werd geleend. Pas in 2009 besloot TomTom de schuldenberg af te bouwen door nieuwe aandelen uit te geven, op een koers die veel lager was dan ten tijde van de overname. De verkoop van de navigatiekastjes stond toen al onder druk door de snelle opkomst van navigatie via mobiele telefoons. Een paar jaar van dalende omzetten en een flink verlies in 2011 drukte de koers van het aandeel zelfs onder drie euro en in 2012 kukelde TomTom weer uit de AEX.
Vandaag is TomTom de grootste stijger, maar wel in de Midkap index. Er staat iets te gebeuren bij TomTom, maar dat vermoeden is er eigenlijk al veel te lang. Ik had een paar van die aandelen, maar deed ze eerder dit jaar toch maar van de hand omdat ik betere mogelijkheden dacht te zien. Zal je zien dat dat besluit achteraf als StomStom betiteld moet worden…
Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging
van Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken ‘Beleggen Kun
je Zelf’ en ‘Wat en Hoe met Geld’. De auteur heeft geen positie in TomTom.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl